מטבחים קטנים – גם מטבח קטן יכול להיות פרקטי ויעיל
22/02/2023
בחירת ארונות מטבח בפשטות
23/02/2023

עיצוב מטבחים קטנים

אם בעבר בבית סטנדרטי היה ניתן למצוא מטבח בגודל סטנדרטי הרי שכיום המטבחים קיבלו חיים משלהם ולמעשה כל אחד מהם הינו חלל מעוצב ומרשים בפני עצמו.

הגדלים משתנים ממטבח למטבח ובהתאם לכך גם הסגנון והעיצוב של כל חלל. מה הם הדגשים העיקריים בתכנון עיצוב מטבחים קטנים וכיצד ניתן לשמור על מראה יוקרתי על אף מגבלת הגודל?

סוף מעשה במחשבה תחילה

דבר ידוע הוא כי הצלחה תלויה במידה רבה במידת התכנון הראשוני. הדבר נכון עוד יותר כאשר מדובר במטבחים קטנים שכל סנטימטר בהם הוא רב משמעות וכל טעות קטנה בעיצוב עלולה לגרום לצפיפות מיותרת.

מביני דבר לוחשים כי דווקא מגבלת הגודל יכולה להוות יתרון לאור הטכנולוגיות החדשניות המציפות את שוקי המטבחים בשנים האחרונות.

במקום רהיטים ישנים וכבדים אנו זוכים ליהנות מרהיטים חכמים המעוצבים בפונקציונאליות מדהימה וזוכים למיקום ההופך את המטבח ליחידה מתקדמת ומרשימה.

הגודל לא קובע

במטבחים הקטנים מה שקובע הוא הגובה. במקום לתכנן לרוחב, המטבחים הקטנים מצטיינים דווקא בצמיחה לגובה.

מאחר וחלקו העליון של החדר פחות מנוצל מחלקיו התחתונים אזי הארונות והמדפים, נישות האחסון וקופסאות שונות,

כולם מאוחסנים מעל לגובה הראש. תודות למגוון הפטנטים המעוצבים כיום במטבח הישראלי ניתן ליצור גישה נוחה ביותר לכל גובה במטבח תודות לקומות אחסון נשלפות וכאלה הנגללות על מסילה אנכית.

אוהבי העיצוב המודרני ימצאו אינספור יחידות מודולאריות מעוצבות ומתאימות לגדלים שונים או סגנונות מיוחדים של מטבחים.

היחידות המודולאריות עוצבו במיוחד במטרה זו: שילוב של פונקציונאליות באחסון יעיל עם אסתטיקה ומראה ייצוגי ומרשים.

ייחודיותם של המטבחים הקטנים – ניקיון כל השנה

עיצוב נקי וחלק הינו בין העקרונות האימננטיים הבסיסיים בתכנון עיצוב מטבחים קטנים.

בעוד שהמטבחים הקטנים צריכים להוות חלל אידיאלי לאחסון ואכילה, לבישול ושיחה, מפגש משפחתי ועוד – עליהם להיות גם מרווחים ונעימים לשהייה.

על מנת לשמור על תחושת המרחב במטבח הקטן רצוי לשמור על קווי עיצוב נקיים ונעימים. תודות לעיצוב הנקי נעים הרבה יותר לשהות במטבח בשל המראה והניצול הנכון של המרחב.

בהתאם לקווים הנקיים של עיצוב המטבח הקטן רצוי לשמור על צבעים בהירים, חלקים ורגועים המעניקים תחושה של מרחב תנועה ואוויר נקי לנשימה.

הכל פתוח

על מנת להגדיל את המרחב במטבח וכדי להשתלב בסגנונות העיצוב המודרניים נהוג לעצב מטבח ללא גבולות. מטבח כזה הוא חדר שאחד מקירותיו פתוח לכיוון חדר האורחים ולמעשה ניתן להשקיף ממנו על שאר הבית.

באופן זה יכול המטבח להשתלב בשאר חדרי הבית מבלי שהוא מוגבל לכמה מטרים צפופים. על מנת ליצור חציצה כלשהי ניתן לצבוע את קירות המטבח בגוון מעט כהה יותר מקירות שאר הבית או להניח ריצוף ייחודי ועשיר במטבח.

גם אי קטן לאכילה או לבישול יכול לשמש מחיצה בין המטבח לבין שאר חדרי הבית.

ריכוז הוא המפתח

על מנת להצליח בתכנון עיצוב מטבחים קטנים ולהגיע לתוצאה מרשימה בסופו של תהליך, יש לרכז את כל הארונות הגבוהים בחלקו האחד של המטבח,

ואת כל הארונות הנמוכים (או ארונות האחסון למיניהם) בחלק אחר. ההפרדה חשובה בעיצוב המטבח הקטן – כמו גם ריכוז של יחידות העיצוב השונות. ריכוז נכון של יחידות המטבח ייצור מרחב אידיאלי למטבח.

קטן ומואר

טעות נפוצה ביותר בין מעצבי מטבחים הינה שילוב של גופי תאורה גדולים ומסיביים. רבים מתרשמים מיופיים של גופי התאורה ונוטים להתעלם מהעובדה שגופי תאורה מגושמים עשויים להשתלט על המטבח כולו.

מסיבה זו רצוי לבחור גופי תאורה פרופורציונאליים בגודלם לשטח המטבח.